Az egészségtudatos életmód elterjedésével egyre többen keresnek alternatív megoldásokat, amelyek lehetővé teszik a borfogyasztás élményének megtapasztalását alkohol nélkül. Az alkoholmentes borok népszerű célcsoportjai közé tartoznak:
- A várandós nők,
- Az autóval közlekedők,
- A vallási okokból alkoholt kerülők,
- Az alkoholfogyasztás káros hatásait elkerülni kívánók.
Ezen fogyasztók egyre nagyobb vásárlóerőt képviselnek, ami hozzájárul a kategória gyors ütemű bővüléséhez. Az alkoholmentes borokat ma már prémium termékként pozícionálják, amely helyet kap a társadalmi eseményeken és a gasztronómiai élményekben.
Mi az alkoholmentes bor és az alkoholmentesített bor között a különbség, és miért fogy belőlük egyre több a világban?
Az alkoholmentes bor nem szőlőlé. Ez épp olyan közkeletű tévhit, mint hogy a rozé borok a fehér- és a vörösborok összeöntéséből jönnek létre. Az alkoholmentes bor kifejezés megtévesztő lehet. Az angol nyelvből az alcohol-free wine kifejezés fordításával létrejövő alkoholmentes bor elnevezés nem adja vissza teljesen a kifejezés tényleges tartalmát. Ezért a de-alcoholised wine lefordításával az alkoholmentesített bor elnevezést használjuk inkább. Amikor valaki ezt olvassa egy leírásban, máris nem arra gondol, hogy az alkoholmentes bor igazából csak szőlőlé. Természetesen vannak olyan termékek is a piacon, amik úgy alkoholmentesek, hogy életük egyik fázisában sem tartalmaztak alkoholt. Ezekre jól illik az alcohol-free wine, azaz az alkoholmentes bor gyűjtőnév.
Az alábbiakban azokkal az alkoholmentes borokkal foglalkozunk, amik alkoholos borokként kezdték a pályafutásukat. Az alkoholmentesített borok alkoholtartalma 0-0,5% között mozog. Jellemzően 0,5 százaléknyi alkoholt találunk ezekben a borokban, ahogyan a legtöbb alkoholmentes sörben is. Az alkohol kivonásával készített „bornak” óriási előnye az alkoholos erjedési folyamaton soha át nem esett szőlőlével szemben, hogy illatában szinte mindig, ízében pedig gyakran felismerhető bizonyos boros jelleg.
A bor a frissen szüretelt szőlő frissen kipréselt levének – a mustnak – alkoholos erjesztésével készül, tehát alkoholt is tartalmaz.
Lehetőség van a kész borok részleges vagy teljes alkoholmentesítésére, ahol az alkoholkoncentráció maximum 0,5 térfogatszázalék lehet.
Az alkoholmentes borok előállítása fejlett technológiai megoldásokat igényel, hogy az alkohol eltávolítása mellett megőrizzék a bor eredeti ízét és aromáját. A leggyakoribb eljárások:
Vákuumdesztilláció: Alacsony hőmérsékleten, vákuum alatt elpárologtatják az alkoholt, minimalizálva az ízveszteséget.
A hő hatására történik az elválasztás, melynek során forráspontjuk alapján különülnek el az egyes molekulák. A vákuum a nemkívánatos érzékszervi tulajdonságokat (főtt íz és illat stb.) hivatott csökkenteni. A különböző gyártók minél alacsonyabb hőmérséklet (akár 30 Celsius fok) elérését tűzik ki célul és lehetőség van az aromavisszanyerésre is. Ezzel a módszerrel akár 0 térfogatszázalékos alkoholtartalom is elérhető.
Fordított ozmózis: Egy finom membránon átszűrik a bort, elválasztva az alkoholt, majd a víz és az aromás összetevők visszakeverésével megőrzik a bor karakterét.
A különböző membránok méret alapján választják szét a különböző molekulákat. A több lehetőség közül kiemelendő a fordított ozmózis. Ennél kíméletesen, különösebb aromaveszteség nélkül lehet leválasztani az etanolt. Az egyéb komponensek (szerves savak, polifenolok, stb.) szintén gyakorlatilag változatlan koncentrációban maradnak meg. Az eljárás nem olcsó, 0,5 térfogatszázalék alá nem is lehet gazdaságosan menni, ezért szabták meg a törvényben ezt a határt.
Ezek az eljárások biztosítják, hogy a fogyasztók az alkoholmentes változatokban is megtapasztalhassák a hagyományos borok élményét.
Alkoholmentesített borok már szinte a világ minden pontján készülnek, változó minőségben. A felhasznált szőlőfajták köre egyre szélesebb. Jellemzően minden pincészet az alkoholos portfoliójában megjelenő szőlőfajtáit használja e célra is.
Az alkoholmentes borok iránti növekvő kereslet ellenére a gyártók számos kihívással szembesülnek. Az előállítási költségek magasak, és a fogyasztók részéről még mindig érezhető némi bizalmatlanság az ízvilág minőségével kapcsolatban. A fenntarthatóság és az organikus előállítás szintén kiemelt figyelmet kap, különösen a tudatos vásárlók körében. Az edukáció és a hatékony marketing kulcsszerepet játszanak a fogyasztói bizalom erősítésében és a piac bővítésében.
Sok külföldi borászat mellett a magyar piac résztvevői közül is többen felismerték már ennek a szegmensnek a lehetőségeit és készítenek alkoholmentesített borokat.
A nemzetközi megmérettetések már magyar sikert is hoztak az alkoholmentes borok piacán. A Törley Alkoholmentes Rosé a rangos Drinks Business, Global Low and No Alcohol Wine Masters 2024 versenyen aranyérmet nyert. A versenyen nem régiók, hanem szőlőfajták szerint értékelik a termékeket, ami még különlegesebbé teszi a Törley sikerét.
Keresse a Colour Wineworld Borszaküzlet kínálatában is alkoholmentes borainkat:
https://borkinalat.hu/borkinalat/alkoholmentes-borok
Forrás:
https://trademagazin.hu/hu/az-alkoholmentes-borok-ternyerese-dinamikus-novekedes-es-hazai-sikerek/